خانه » سایر مطالب » اخبار » جدول ممنوعیت افزایش قیمت 22 کالای ضروری و حساس

جدول ممنوعیت افزایش قیمت 22 کالای ضروری و حساس

توجه : این مطلب فقط جنبه خبری و اطلاع رسانی داشته و مستر دانلود هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد

جدول 22 گروه کالایی که دولت افزایش قیمت آنها تا اطلاع ثانوی را ممنوع کرده است، منتشر شد.

ادامه مطلب را دنبال کنید

به گزارش خبرنگار مهر، روزها برای آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در کشور به شماره افتاده و قرار است تحولی بزرگ در اقتصاد ایران رخ دهد و آن را از رخوت و سستی فعلی به سمت رقابت و جنب و جوش بکشاند.

بازار نیز در تب و تاب به سر می‌برد و می خواهد خود را با این موج همراه کند، غافل از اینکه تدابیری اندیشیده شده است که تا زمان اجرای قطعی طرح، هرگونه افزایش قیمتی را به خود نبیند.

بر این اساس، دولت اعلام کرده است که هرگونه افزایش قیمتی به خصوص در 22 قلم کالای حساس و تاثیرگذار در سبد مصرفی خانوارها، ممنوع است و به شدت با آن برخورد می کند. جرایم افزایش یافته و مردم نیز باید مشاهده هر گونه تخلفی را با شماره تلفن 124 در میان بگذارند تا بازرسان در کمتر از 30 دقیقه در محل حاضر شده و موارد تخلف را بررسی و در صورت ضرورت، پرونده را تعزیراتی کنند.

البته دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری در گفتگوی شنبه شب خود با شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران که میلیونها بیننده تلویزیونی داشت، برای محتکران خط و نشان کشید و در نهایت خطاب به آنان گفت:”شما نمی دانید ما چه زمانی می خواهیم اصلاح قیمتها را آغاز کنیم و حالا حالا باید هزینه انبارداری بدهید؛ بدین ترتیب قطعا از این اقدام متضرر خواهید شد.”

در این میان، به گفته مسئولان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، محدوده کار بازرسی ها برای جلوگیری از افزایش قیمت، فراتر از این 22 قلم کالا است و دولت قصد دارد تا کنترل بازار را به دست گیرد.

از سوی دیگر، دولت نیز مصوبه ای داشته است که براساس آن، تمامی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و غیردولتی، همچنین واردکنندگان، شرکتهای پخش، اصناف، واحدهای تولیدی، بنکداران، مالکان انبارها و سردخانه ها موظف به اعلام موجودی، ارایه اطلاعات و مستندات مربوط در خصوص 22 گروه کالایی شده اند.

جدول کالاهای حساس و ضروری
ردیفگروه کالاییاقلام کالایی
1برنج
2روغن نباتی
3قند و شکر
4گوشت قرمز
5گوشت مرغ
6تخم مرغ
7نان
8لبنیاتشیر، ماست، کره، پنیر
9ماکارونی
10حبوباتعدس، انواع لوبیا، لپه نخود
11چای
12خرما
13سیب زمینی
14پیاز
15گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی
16میوه و مرکباتسیب، موز، نارنگی و پرتقال
17نهاده های دامیجو، ذرت، کنجاله سویا
18پودر شویندهدستی، ماشینی
19فولادفولاد خام، تیرآهن، میلگرد و ورق
20سیمان خاکستری
21کاغذروزنامه، چاپ و تحریر
22لاستیک خودروسواری، باری و اتوبوس

براساس مصوبه دولت، افزایش قیمت این 22 گروه کالایی، ممنوع اعلام شده است

در این میان، مسئولان معتقدند که ‌اگر در مقطع فعلی و قبل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها اجازه دهند انتظار تورمی شکل گیرد و پیشرفت کند، کشور با مارپیچ تورمی مواجه خواهد شد که در آن، هر فرد به تبعیت از فرد دیگر، قیمتها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین ضمانت اجرای این طرح، آن است که اجازه داده نشود در مقطع فعلی، افزایش قیمتی صورت گیرد.

البته در این میان، نباید افزایش قیمت برخی از کالاها در دنیا را نیز نادیده گرفت که دیر یا زود، موج آن به ایران هم می رسد؛ اگرچه به گفته مسئولان وزارت بازرگانی، دولت اجازه نمی دهد برخی به این بهانه، سوء استفاده کرده و با ایجاد تقاضای بیشتر، تورم ایجاد کنند.

به هرحال، اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور به زودی کلید می خورد و ضروری به نظر می رسد که مردم نیز در مقابل سودجویان و سوداگران بایستند و اگر در مقطعی قصد افزایش قیمت کالا را داشتند، با برخوردهای منطقی خود، اجازه ندهند آنها به اهداف خود برسند، اگرچه ضروری است کنترلها و نظارت ها بر بازار نیز بیش از گذشته باشد که این کار نیز هم اکنون، برنامه ریزی شده است.

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است
2963