خانه » بـازی » ایرانی » دانلود رایگان بازی تخته نرد MaxGammon 1.05

دانلود رایگان بازی تخته نرد MaxGammon 1.05

نرد یا نردشیر (یا نیو اردشیر) بازی‌ای بر روی تخته‌است که در میان ایرانیان، ترکیه‌ای‌ها و مردمان اروپای شرقی، بیشتر بازی می‌شود. در این بازی طرفین، مهره‌های خود را بر اساس اعدادی که دو عدد طاس تعیین می‌کنند در جهت حرکت عقربه‌های ساعت یا خلاف آن حرکت می‌دهند و نهایتاً از تخته خارج می‌سازند، بازیکنی برنده خواهد بود که زودتر مهره‌های خود را خارج نماید.


اولین بار این بازی در شهر سوخته زابل انجام می شده‌ که بقایای آن در گورستان شماره ۷۶۱ با  ۶۰مهره پیدا شده‌است.بر اساس یک نوشته پهلوی بنام چترنگ نامک یا شطرنج نامه، این بازی را بزرگمهر در پاسخ به بازی شطرنج که پادشاه هندوستان برای انوشیروان می‌فرستد، ابداع می‌کند و نام آن را به افتخار اردشیر بابکان، بنیانگذار سلسله ساسانی، نیواردشیر می‌گذارد.

بنا به متن کتاب شطرنج‌نامه  (یا گزارش شطرنج و نهش نیو اردشیر)  ، در ابداع آن از نمادهای متعددی که عموماً مربوط به باورهای زرتشتی است استفاده می‌نماید. مثل تخته بازی به زمین، سیاهی و سپیدی مهره‌ها به شب و روز و تعداد مهره‌ها که سی عدد است) به سی روز ماههای تقویم زرتشتی) ، گردش گردانه‌ها (تاسها)  به چرخش افلاک و ستارگان و گردش مهره‌ها به حرکت مردمان تشبیه شده‌است که به فرمان چرخش آسمان و سیاره‌ها قرار دارند . همچنین چیدن مهره‌ها در آغاز کار به آفرینش و زدن مهره‌ها به برخورد و کشتار انسانها و دوباره نشستن آنها به زایش و بیرون رفتن آنها از صفحه بازی به مرگ تشبیه گردیده‌است.
نماد پردازی حتی در شرح شماره تاسها نیز دیده می‌شود که ۱ نشان اهورامزدا ؛ ۲ نشان دو مینو (انگره مینو و سپنتا مینو) ؛ ۳ نشان اندیشه، گفتار و کردار نیک ؛ ۴ نشان عنصرهای چهارگانه خلقت یعنی آب، باد، خاک، آتش ؛ ۵ نشان پنج روشنی خورشید، ماه، ستاره، آتش، آذرخش و ۶ به شش گاهنبار مانند شده‌است.
در تلمود نیز به این بازی اشاره شده‌است. در یونانی به آن کوبیا می‌گویند.در حال حاضر پایتخت ساخت تخته نرد در ایران، شهر سنندج می باشد.

| دانلود |

| حجم : 5.8 مگابایت|

| رمز فایل : www.masterdl.com |

| منبع : پرتال تخصصی دانلود رایگان www.MasterDL.Com |

تاکنون یک نظر ثبت شده است.

  1. خــــــوب بــــــود مرســـــی

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است
33127