خانه » سایر مطالب » اخبار » بررسی توانایی کارت گرافیک‌های امروزی در اجرای بازی Deus Ex: Human Revolution

بررسی توانایی کارت گرافیک‌های امروزی در اجرای بازی Deus Ex: Human Revolution

بازی معروف و پرطرفدار Deus Ex محصول کمپانی Square Enix مدتی پیش به طور رسمی عرضه شده است، این بازی به عنوان بهترین بازی از طرف مجله ی ژاپنی AAA انتخاب شده است و حتی ممکن است به عنوان بهترین بازی در دهه ی جاری نیز انتخاب شود.

با گذشت ۱۰ سال از عرضه ی اولین نسخه ی Deus Ex ، کمپانی Square Enix برای بار دوم به میدان آمده تا قلب بیشتر هواداران بازی ها در سراسر جهان را تسخیر کند.

چشم نوازی های بازی Deus Ex: Human Revolution

کمپانی AMD یکی از بزرگترین توسعه دهندگان DirectX 11 API (واسط نرم افزار نویسی یا API) بین تمام نرم افزار نویسان و سازندگان بازی و کاربران حرفه اس بوده است. سال جاری سالی است که بیشترین فعالیت ها در زمینه ی پشتیبانی از DirectX 11 صورت گرفته است. بازی Dirt 3 که یک بازی مسابقات رالی ماشین است، اولین بازی است که کمپانی AMD با تمام قدرت روی آن کار کرده و بعد از چند ماه نوبت به تجربه ای در این زمینه رسیده است. Deus Ex محصول همکاری کمپانی Square Enix و AMD است.

در دو تصویر زیر نمایشی از تاثیر قابلیت های DX11 در بازی را مشاهده میکنید:

برای دیدن تصاویر در اندازه ی Full HD روی آن کلیک کنید.

DirectX 9

DirectX 11

طراحان بازی باید روی موتور گرافیکی تغییر یافته ی بازی که مربوط به ۶ سال پیش بود کار میکردند، تغییراتی مثل پشتیبانی از DX11. اولین تفاوت موتور گرافیکی بر اساس DX9 با DX11 در قابلیت MLAA یا Multi Sample Anti Aliasing است. همان طور که از نام آن پیداست برای جبران پله پله شدن خطوط با استفاده از چند نمونه برداری استفاده میشود. البته فعال کردن آن روی کارایی تاثیر بسیار کمی دارد.

از دیگر قابلیت های DirectX 11 مفروش سازی سطوح یا Tessellation، سایه های نرم و الگوریتم ایجاد عمق بهینه شده است.

تاثیر فعال کردن Tessellation را در صحنه ای از بازی مشاهده کنید:

برای دیدن تصاویر در اندازه ی Full HD روی آن کلیک کنید.

Tess Off

Tess On

امروزه Tessellation تبدیل به یک بحث داغ شده است، حتی با وجود اینکه دو سازنده ی بزرگ چیپ گرافیکی انتقاداتی در مورد آن دارند، در بازی های امروزی به وفور مورد استفاده قرار میگیرد.

در بازی Deus Ex از تسلیشن برای طبیعی تر شدن ظاهر کاراکتر ها استفاده شده است. جزئیات نرم و لطیف تر صورت در بیان بهتر حالات آن کمک زیادی میکند. این بازی برای چندین پلتفرم ساخته شده است، با استفاده از تسلیشن نیاز به طراحی مجدد کاراکترها برای نسخه ی PC بر طرف میشود.

خیلی از بازی های مدرن از پست پراسزینگ (Post Processing)  یا پس پردازش برای بهبود گرافیک استفاده می کنند. گاهی استفاده از افکت ها موجب بدتر شدن بازی میشود، مثلا استفاده از مات شدن زیاد گرافیک یا استفاده از افکت فیلم های قدیمی، اما خوشبختانه سازندگان Deus Ex از پس پردازش به بهترین شکل استفاده کرده اند. حتی اگر به قسمت کوچکی از یک اتاق یا نقشه ی شهر نگاه کنید سریعا متوجه کیفیت بالای پس پردازش میشوید.

برای دیدن تصاویر در اندازه ی Full HD روی آن کلیک کنید.

Post Processing Off

Post Processing On

افکت های ویژه و رندر بسیار پیشرفته در خلق یک اتمسفر بی نظیر موثر واقع شده است. اما برای خلق چنین افکت هایی نیاز به قدرت بالای سخت افزار و مخصوصا کارت گرافیک است. حال به بررسی توان اجرای بازی توسط کارت گرافیک های رده اول، معمولی و ضعیف می پردازیم.

کارت گرافیک های رده اول

کارت گرافیک های رده اول بازار در اجرای بازی مشکل چندانی ندارند. کارت گرافیک HD 6990 پرچم دار کارت گرافیک های AMD در ماقبل پرچم داری کمپانی رقیب NVIDIA یعنی مدل ۲ هسته ای GTX 590 ضعیف عمل می کند. اما سرعت متوسط اجرای بازی بیشتر از ۷۰ فریم بر ثانیه آن هم در رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل است. بنابراین اجرای بازی در تمام رزولوشن ها به راحتی ممکن است. با توجه به اینکه هر دو مدل ۲ هسته ای هستند، میتوان گفت که درایور Catalyst برای AMD و درایور ForceWare برای انویدیا، کار خود را به نحو احسن انجام داده و از پردازش موازی استفاده کرده اند. دارندگان پلتفرم CrossFireX و SLI از این خبر خوشحال میشوند چرا که این دو پلتفرم برای استفاده ی موازی از چند کارت گرافیک طراحی شده است.

اما کارت گرافیک های تک هسته ای، HD 6970 به اندازه ی GTX 580 سرعت دارد. در رزولوشن Full HD هم سرعت اجرای بازی با این کارت گرافیک های رده اول ۱ هسته ای مناسب است. البته برای اجرای نرم و روان بازی در رزولوشن های بالاتر باید MLAA را نافعال کنید. اگر سرعت اجرای بازی کمتر از ۵۰ فریم بر ثانیه باشد، برای کشتن دشمنان با شلیک دقیق به سر یا هک کردن یک کامپیوتر قبل از ضد حمله، مشکل پیدا خواهید کرد.

کارت گرافیک های قوی

در مورد کارت گرافیک های معمولی بازار، شاهد درگیری شدید بین دو سازنده ی بزگر چیپ گرافیکی هستیم. مدل ۱ هسته ای GeForce GTX 570 با اختلاف ۱۰ درصد، از پس مدل تک هسته ای Radeon HD 6950 پیشی گرفته است. هر ۲ مدل توانایی اجرای بازی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ یا ۱۶۰۰ در ۹۰۰ پیکسل را دارند اما در حالت ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل باید جزئیات بازی را کمتر کنید تا به صورت روان اجرا شود.

مدلهای بعدی یعنی HD 6870 و GeForce GTX 560 Ti نیز رقابتی شدید دارند. GTX 560 Ti پیروز است اما قیمت HD 6870 مناسبتر به نظر میرسد. در رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل یا Full HD، سرعت اجرای بازی با استفاده از این دو مدل مناسب نیست، مخصوصا در صحنه های پیچیده یا شلوغ و درگیری های شدید. مدل بعدی HD 6850 است که توانایی اجرای روان بازی در رزولوشن Full HD را ندارد.

کارت گرافیک های معمولی

بار دیگر شاهد رقابت فشرده ی دو کمپانی هستیم. این بار Radeon HD 6770 و GeForce GTX 550 Ti هستند که حتی برای اجرای روان بازی در رزولوشن ۱۶۰۰ در ۹۰۰ پیکسل هم مشکل دارند. بهتر است آنتی الیاسینگ را نا فعال کنید که سرعت اجرا به بیش از ۶۰ فریم بر ثانیه برسد، البته میتوان برخی جزئیات را نافعال کرد. اگر بخواهید بازی را بدون به صدا در آوردن حتی یک آژیر تمام کنید، بهتر است به فکر سرعت بالای ۶۰ فریم بر ثانیه باشید.

ارزان ترین کارت گرافیک هایی که توانایی اجرای بازی با کمترین کیفیت را دارند، مدل های Radeon HD 6670 و یا GeForce GT 545 DDR3 و GeForce GT 430 می باشند.

منبع:

xbitlabs

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است
31026